Jaarverslag IJsclub Uiterweg seizoen 2020-2021

Het jaar 2020 is het jaar van het Coronavirus en dat had zelfs voor onze ijsclub consequenties. We mochten niet met het bestuur fysiek bijeen komen, omdat er dan teveel mensen bij elkaar waren. Ook de jaarvergadering, altijd in de tweede week in december, kon niet doorgaan. We zaten weer helemaal in een lockdown. Maar…het weer trekt zich niets van het Coronavirus aan.

Op zaterdag 9 januari was het water bij Topsvoort bevroren. ’s Middags gaat het echter sneeuwen. Dat het water zo koud is dat het bevriest, is een goed teken vinden de bestuursleden. 31 januari was er voor het eerst in 2 jaar matige vorst. Helaas was dit in Groningen.

Iedereen schrikt wakker begin februari… er komt sneeuw en strenge vorst aan. Gaat het dan echt gebeuren? Maar hoe zit het met de Corona maatregelen en de avondklok? Frans onderhoudt contacten met de gemeente. Op 6 februari wordt duidelijk dat de ijsbaan alleen open kan als we voldoen aan de maatregelen: iedereen op 1,5 meter afstand, mensen mogen maar met 1 iemand buiten zijn en wij moeten zelf toezien dat de regels worden gehandhaafd. Na raadpleging van het bestuur wordt besloten dat we geen enkele activiteit op het ijs gaan organiseren. Geen baan schuiven, geen koek en zopie, geen verlichting, geen controle op de wakken, geen meten van ijsdikte. Met pijn in ons schaatshart. Op zondag 7 februari hebben we voor het eerst sinds 2010 weer een sneeuwstorm, Darcy genaamd. Met gevoelstemperaturen van -10. Maar door de harde wind is er op de poel geen ijs te zien. Wel wordt de sneeuwblazer uit de opslag gehaald, omdat de VOZD ploeg op de skeelerbaan gaat proberen een ijsbaan te realiseren. Op 10 februari kon daar geschaatst worden.

Ondertussen ging het goed vriezen. Veel mensen maakten zich zorgen over de zandschuiten die over de grote poel richting de Kudelstaartseweg bleven varen. Donderdag 10 februari werd het vaarverbod ingesteld. En diezelfde dag werden de eerste waaghalzen al op de kleine poel gesignaleerd. Op zaterdag en zondag kon er overal volop geschaatst worden en dat werd ook massaal gedaan. Mooi zwart ijs, ook op onze ijsbaan. Elke schaatsliefhebber kon heerlijk genieten van het ijs en het lekkere zonnetje. Burgemeester Oude Kotte en zijn gezin gingen voor het eerst het Westeinder ijs op. En hij weet nu wat een prikbur is. Natuurlijk is het hele gezin gelijk lid geworden van onze IJsclub Uiterweg.

Voorzitter tevens ijsmeester Frans van Mierlo heeft het dit weekend erg druk gehad om met de Gemeente , handhavers en politie, diverse maatregelen te nemen.Voor het eerst werd de Uiterweg afgesloten voor het verkeer, om een chaos te voorkomen. Er werden verkeersregelaars ingezet en alleen Buurters werden door hen doorgelaten. Iedereen die wilde schaatsen, vond wel een parkeerplaats in het dorp of in de Hornmeer. Op zondag 14 februari trad opeens de dooi snel in en werd het gevaarlijk op het ijs. Hoge temperaturen en de wind ging draaien. Op de grote Poel was een lange brug ontstaan en er vormden zich al snel diverse wakken. Men werd dringend geadviseerd van het ijs af te gaan. Gelukkig gaven de meeste mensen hier gehoor aan en na 15 uur was er bijna niemand meer op het ijs. Maar we hebben allemaal een heerlijk weekend gehad ondanks het gesloten blijven van de Topsvoortbaan. Even niet aan Corona denken en volop genieten van het buiten zijn. ’s Avonds met rode wangen op de bank en heerlijk nagenieten van dit mooie schaatsweekend in 2021.